Skuter to ceniony środek transportu, bo nie tylko mało pali, ale i zajmuje niedużo miejsca. Jest praktycznie idealny do podróży na krótkie dystanse. Nie kosztuje dużo, dlatego też na ulicach naszych miast i wiosek coraz częściej można spotkać te pojazdy. Wymagają one jednak – tak samo, jak inne bardziej zaawansowane maszyny (samochody, motocykle) – pewnych działań, przede wszystkim mamy tu na myśli wymianę opon. Wbrew pozorom to wcale nie tak łatwe zadanie, bo musimy pamiętać o szeregu parametrów. Jakich?

Opony do skutera – jakie mamy do wyboru?

Praktycznie w każdej branży panuje ogromny ścisk, a producenci prześcigają się w oferowaniu bogatego asortymentu, przez co ciężko czasami za tym nadążyć. Tak jest również w przypadku części samochodowych, dlatego koła do skuterów pochodzą nie tylko z fabryk europejskich i amerykańskich, ale coraz częściej również azjatyckich. Nie dziwi więc, że każdy tu znajdzie coś dla siebie, bo rozstrzał cenowy jest ogromny. 

To jednak również ostrzeżenie, aby dokładnie sprawdzać, z jakim produktem mamy do czynienia. Zwłaszcza że Azja to oczywiście głównie rynek chiński. I to właśnie opony z Państwa Środka zastępują droższe odpowiedniki znanych firm. Wiele osób woli wybrać taką budżetową wersję, ale nie zawsze to rozsądne posunięcie. Przed kupnem więc oceńmy, czy warto zaoszczędzić, czy jednak dołożyć trochę środków i mieć pewność, że wybrane ogumienie sprawdzi się nienagannie. 

Rozmiar – podstawowy parametr

Niezależnie jednak od tego, na co ostatecznie się zdecydujemy, zawsze musimy zwracać uwagę na te same parametry. Przede wszystkim na rozmiar. Nie ma tu odstępstw od normy, co oznacza, że musimy ściśle przestrzegać reguł narzuconych przez producenta – wytycznych, które określił dla konkretnego modelu skutera. Jeśli to zlekceważymy, nasza maszyna może dziwnie zachowywać się na drodze, co niestety może skończyć się wypadkiem. Nie ryzykujmy więc, pamiętając, że precyzyjnie dobrany rozmiar felg i opon, to nie tylko większe bezpieczeństwo, ale i lepsze własności trakcyjne, osiągi i większy komfort podczas jazdy. 

Dziwne oznaczenia na oponie – co nam mówią?

Początkujący, zwłaszcza ci, którzy pierwszy raz zmieniają ogumienie w swoim skuterze, mogą mieć problemy z rozszyfrowaniem napisów na bocznej części opony. Nie ma tu jednak wielkiej filozofii, bo mamy tu właściwie dwie kluczowe informacje.

  • Pierwsza z nich określa wiek opony, który jest tak samo oznaczony, jak w oponach samochodowych. Jedyną różnicą jest poprzedzający skrót “DOT”. Jeśli więc widzimy np. “DOT 0715” to wiemy już, że opona została wyprodukowana w siódmym tygodniu 2015 roku;
  • Druga wskazuje, czy mamy do czynienia z oponą dętkową, czy bezdętkową. Oznaczenie TT (lub TubeType) określa dętkową, a TL (lub TubeLess) – brak dętki. 

Poza tym, na oponie znajdziemy standardową strzałkę określającą właściwy kierunek toczenia opony oraz indeksy – nośności i prędkości. Naturalnie widnieją tu też dane o szerokości, profilu i średnicy samej felgi. 

Odpowiednie ciśnienie w oponach – kluczowa kwestia

Inną istotną kwestią jest również ciśnienie powietrza w oponie. To zdecydowanie ważniejszy parametr niż w samochodzie, gdzie niedobór będzie się objawiał szybszym zużyciem bieżnika, ale nie wpłynie znacząco na bezpieczeństwo (oczywiście w granicach dopuszczalnych wartości). W skuterach jest zgoła odmiennie, bo to jak zachowa się pojazd na drodze, zależy od dwóch, a nie od czterech, zapewniających większą stabilność, opon. Jeśli więc będzie w nich niedostateczne ciśnienie, to skuter całkowicie zmienia swój sposób prowadzenia. Objawiać się to może różnymi problemami, na przykład podczas skręcania, jakie staje się utrudnione. Żeby więc nie narazić się na niespodziewane kłopoty na drodze, sprawdzajmy je średnio raz w tygodniu i oczywiście zawsze przed dalszymi podróżami.

Chociaż koła do skuterów dostępne są w różnych wersjach, zwłaszcza pod kątem cenowym, to zawsze – niezależnie od tego, co wybierzemy – zwracajmy uwagę na te same parametry, dokładnie te, o których napisaliśmy w artykule. Są one absolutnie najważniejsze, a wiedza o tym, jak wpływają na jazdę, sprawi, że unikniemy przykrych niespodzianek na trasie. 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here