Jaki olej silnikowy do LPG?

Coraz więcej samochodów poruszających się po Polskich drogach jest napędzanych silnikami spalającymi płynny gaz. Posiadanie w aucie instalacji LPG z ekonomicznego punku widzenia będzie niewątpliwą korzyścią, jednak niesie za sobą również sporo problemów. Począwszy od tego, nie każdy silnik benzynowy będzie chciał bezawaryjnie współpracować z taką instalacją, skończywszy na drobnych, ale najistotniejszych kwestiach, na przykład: jaki olej silnikowy powinno się używać, kiedy mamy instalację na płynny gaz. Oczywiście dla mechanika jest to błahostka, ale dla laika, czyli tak naprawdę dla większości z nas, to może być jednak wyzwanie. Wbrew pozorom nie da się jednoznacznie wskazać, który olej będzie odpowiedni do naszego samochodu, ale o tym za chwilę.

Olej do LPG – czym się kierować w wyborze.

Wybór oleju do naszego samochodu zasilanego gazem płynny nie jest oczywisty, gdyż generalnie wybór oleju zależy od kilku czynników:

  • wieku samochodu
  • pojemności silnika
  • rodzaju jednostki napędowej

Najlepiej będzie, jeżeli przed wyborem oleju silnikowego do LPG skonsultujemy się naszym mechanikiem i prawdę powiedziawszy najlepiej będzie, jeżeli wymiany dokona również mechanik. Dlaczego? Z jednej prostej przyczyny – jak na każdą usługę, także na tą mamy gwarancję. To w mechanik bierze pełną odpowiedzialność za swoją pracę oraz wybór oleju i jeżeli wybór okaże się nietrafiony i z silnikiem zacznie się coś dziać, to wówczas będzie musiał ponieść tego konsekwencje. Oczywiście, możemy sami zakupić olej silnikowy do LPG, wystarczy, jeżeli dowiemy się, jaka musi być jego klasa lepkości. Niektóre oleje na rynku oznaczone są jako GAS, ale warto zaznaczyć, że takie oznakowanie jest jedynie chwytem marketingowym producenta. Natomiast trzeba podkreślić jeden bardzo ważny fakt. Silniki, które pracują na LPG, muszą znosić o wiele bardziej ekstremalne warunki, niż silniki benzynowe. LPG spala się wolniej, ale w wyższej temperaturze. Przez podwyższoną temperaturę olej szybciej odparowuje, przez co trzeba go wymieniać od 15% do 25% częściej.

Dodaj komentarz