Układ napędowy samochodu osobowego jest odpowiedzialny za przeniesienie momentu obrotowego z silnika, znajdującego się na początku pojazdu, prosto do tylnej osi. Dzięki niemu auto jest w stanie się poruszać. Współczesne silniki są w stanie generować coraz większe moce, co jest komfortowe dla kierowcy, jednak bardzo często ma niszczący wpływ na samochód.
Układ napędowy samochodu – z czego się składa?
Układ napędowy składa się z następujących podzespołów:
- skrzynia biegów,
- mechanizm różnicowy,
- sprzęgło,
- przeguby,
- wały kardana,
- półosie,
- skrzynia rozdzielcza.
W zależności od zastosowanych rozwiązań, stopień rozwinięcia i skomplikowania układu napędowego będzie się różnił. O wiele prościej przedstawia się on w autach z napędem na jedną oś, a o wiele bardziej skomplikowany będzie w pojazdach z napędem 4×4.
W uproszczeniu – skrzynia biegów jest połączona ze sprzęgłem oraz mechanizmem różnicowym. Wał napędowy (w przypadku napędu na tył lub 4×4) oraz półosie (w przypadku napędu przedniego bezpośredniego) przekazuje moc na piastę koła, co wprawia pojazd w ruch. Istnieją rozmaite rodzaje układów napędowych, które postaramy się opisać poniżej.
Klasyczny układ napędowy
Klasyczny układ napędowy to konstrukcja, w której silnik jest umieszczony z przodu pojazdu i z tej pozycji napędza oś tylną. Silnik razem ze sprzęgłem i skrzynią biegów znajdują się na przodzie samochodu. Napęd jest przekazywany za pomocą wału napędowego do tylnego dyferencjału. Ten przez półosie napędza koła pojazdu. To rozwiązanie uchodzi za nieco przestarzałe, jednak nadal istnieją marki, które je stosują.
Przedni układ napędowy zblokowany
Silnik jest umieszczany z przodu pojazdu, napędza oś przednią. W samochodach z układem przednim zblokowanym – zespolonym – najważniejsze elementy są umieszczane w sposób zwarty, z przodu pojazdu.
Układ napędowy 4×4
Ten rodzaj układu napędowego stosuje się w samochodach terenowych lub pojazdach typu SUV. Silnik jest umieszczony wzdłuż lub poprzecznie z przodu samochodu. Napędza on obie osie. Samochód z takim napędem posiada najlepsze właściwości jezdne, jednak ten rodzaj układu zajmuje najwięcej miejsca, jest kosztowny i skomplikowany. Dzieli się na układ napędowy 4×4 stały oraz dołączany. W przypadku tego pierwszego, napęd jest przekazywany częściowo na oś przednią i częściowo na tylną. W przypadku układu dołączanego, napęd na jedną oś jest dołączany w przypadku trudności w jeździe lub na polecenie kierowcy.
Układ Centralny
Układ centralny stosuje się w samochodach sportowych. Jest to stosunkowo rzadkie rozwiązanie, w którym silnik jest umieszczony z tyłu pojazdu, przed tylną osią, którą napędza. Ogranicza to miejsce w kabinie, a pojazdy z takim napędem są przeważnie dwumiejscowe. Centralne położenie silnika daje o wiele lepszy rozkład obciążeń na dwie osie. W tym przypadku położenie środka masy też jest bardziej korzystne.
Elektryczny układ napędowy
Rozwój motoryzacji doprowadził do popularyzacji samochodów z silnikiem elektrycznym. Ma on bardzo szeroki zakres obrotów użytkowych, dzięki czemu nie potrzebuje skrzyni biegów. Najnowsze konstrukcje posiadają bardzo proste skrzynie z dwoma biegami, aby poprawić osiągi pojazdu. Przy tego typu układzie, silnik bezpośrednio napędza koła.
Hybrydowy układ napędowy
To połącznie dwóch rodzajów napędu w jednym pojeździe – spalinowego oraz elektrycznego. Silniki te działają naprzemiennie w momencie jazdy po mieście (elektryczny) oraz poza miastem (spalinowy). W przypadku dynamicznej jazdy, działają równolegle. Taki rodzaj silnika ogranicza emisję spalin poprzez zmniejszenie spalania. Jednak odznacza się większą masą, gabarytami i większym skomplikowaniem układu. To przekłada się na wyższą cenę.
źródło zdjęcia: freepik.com
Dodaj komentarz